Кількість переглядів

Опис досвіду роботи вчителя фізики

                                                        
  Опис досвіду роботи
 вчителя фізики Козак Галини Дем'янівни

                
                                                                                 У житті у мене  одне
                                                                          безсумнівне щастя - жити
                                                                                     для інших.
                                                                                        Л.Толстой
  Взаємоповага, взаємодовіра, співпраця учня і вчителя забезпечить дитині радість від навчання, а вчителю – задоволення від педагогічної творчості. Саме ці принципи і є основними в моєму житті.
Вчительська робота – це  життя. Зробити уроки фізики корисними, цікавими, пізнавальними, потрібними – ось що я прагну.
   Формування компетентності продуктивної творчої діяльності шляхом креативного навчання на уроках фізики. Цього досягаю шляхом забезпечення високого рівня викладання фізики. Адже тільки знаючий педагог може навчити інших.
 Ефективність роботи щодо розвитку творчої особистості значно підвищується при дотриманні таких психолого–педагогічних умов:
        -коли створюється емоційно, доброзичлива атмосфера у процесі 
         виконання учнями будь-яких творчих завдань;
       -коли організація діяльності учнів з розв’язання творчих завдань
        здійснюється з опорою на їх інтереси,потреби, потенційні можливості,
        здібності;
-         коли вирішення творчих завдань пробуджує в кожного школяра
дослідницьку активність,поглиблює інтерес до творчої діяльності, спонукає до успішних дій та досягнень поставленої мети.
Творча особистість-головна мета креативної системи навчання.
Учитель неодмінно намагається урізноманітнювати дослідницьку діяльність учнів, покладаючи на них особисту відповідальність за результати навчально-дослідницької діяльності.Виступаючи в ролі помічника, вчитель спонукає учнів до максимальної пізнавальної активності. Створюючи психологічний клімат засобом співтворчості з учнями.

Реалізація ідей креативної педагогічної системи пов’язана з втіленням загально відомих принципів.
Принцип гуманізму пов’язаний з формуванням духовності, світогляду, шляхетних  моральних  якостей  особистості учня.
Принцип науковості передбачає під час навчання залучення учнів до вивчення й використання методів сучасної науки і усвідомлення її значення для підвищення інтелігентності, творчості.
Принцип системності передбачає системний підхід учителя до використання теорії менеджменту та організації навчання учнів, як учіння.
Принцип активності у навчанні полягає в тому, що учні залучаються до максимально активних творчих дій.
Принцип наочності передбачає інтенсивне використання схем. Моделей, графіків, таблиць, які використовуються як засіб пізнання досліджуваних процесів на високому науковому рівні.
Принцип доступності передбачає визначення змісту навчання не стільки готовності дитини до його засвоєння, скільки необхідністю забезпечення умов його постійного творчого розвитку.
 Які ж умови креативного навчання?
1)      Повага, довіра вчителя, батьків до особистості учня – дослідника і прийняття її особистих завдань, запитів та інтересів, що допомагає створювати максимально сприятливі умови для розкриття й розвитку здібностей дитини, зокрема, творчих.
2)      Наявність ситуацій незавершеності та відкритості, на противагу жорстко регламентованим.
3)      Сприяння та заохочення численних запитань під час навчання.
4)      Мотивація незалежності в поєднанні із відповідальністю.
5)      Акцент на самостійних розробках, спостереженнях, відчуттях, узагальненнях.
6)      Усвідомлення мети пошуку, наявності пізнавального інтересу та базових знань.
7)      Розкутість мислення та дій.
8)      Переживання творчого стану: натхнення, осяяння, емоційної жвавості, психологічного комфорту.
Щодо формування компетентності продуктивної творчої діяльності, то для цього необхідно:
         -створення проблемних ситуацій на основі сучасного життя;
         -розв’язання розрахункових задач різними способами, використання
          задач  підвищеної складності;
         -проведення експериментів, моделювання певних процесів, домашніх
           досліджень;
         -складання та розв’язання учнями тестів, задач, кросвордів;
        - складання учнями фізичних казок, віршів, оповідань, з помилками та  
          без них;
-         залучення учнів до конструювання пристроїв та обладнання;
 -залучення учнів до підготовки та демонстрації цікавих дослідів;
  -залучення учнів до участі в конкурсі «Левеня», в олімпіадах, МАН;
 -залучення учнів до розробки та участі в заходах предметних тижнів творчого характеру;
-складання учнями навчальних проектів;
-організація групової роботи.
Урок намагаюсь збудувати як  «урок майстерню», в основу якого пакладено переконання , що учні здатні, можуть здобути знання, творчо застосовувати їх у нестандартних умовах.
  Найефективнішим на уроці вважаю створення такої ситуації, коли учень сам «відкриває» явище, закон, вивчає властивості, досліджує, формулює висновки.
Стимулюючи мислення учнів, їх щонайменшу творчість, вселяю віру у власні сили, формую свідому позитивну мотивацію навчання, спрямовую учнівську діяльність на успіх.
 Створення проблемної ситуації, мотивації навчальної діяльності викликають подив, протиріччя.Застосовую при цьому активний діалог, співбесіду, дослідження, пошук, розв’язання задач.
   У процесі розвитку пізнавальної діяльності учнів велика роль належить експериментальним завданням. Проведення вдалих експериментів, застосування проблемно-пошукових елементів на уроках стимулюю думати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати. Так, наприклад, вивчаючи тему «Заломлення світла», учні проводять експерименти з монетою у воді, дивуються збільшенням розмірів монети.
   Велику роль мають домашні лабораторні роботи. Наприклад, дослідження швидкості явища дифузії у приміщенні та холодильнику.
   Розвязання фізичних задач є складовою частиною креативного навчання. Особливо розвитку логічного мислення, творчих задатків сприяють такі задачі: сюжетні, експериментальні, творчі. Задачі з розвитком змісту.
  Під час розвязання задач застосовую завдання творчого характеру: скласти задачу за зразком, конкретизувати задачу. За коротко записаними даними, за графіком, за схемою.
   У своїй діяльності використовую проектну технологію. Усе, що я пізнаю, я знаю, навіщо мені це потрібно, де і як я можу ці знання застосувати – провідна теза проектної технології.
  Саме вдало організований навчальний проект створює серед учнів атмосферу діяльності, творчості, формує зацікавленість у здобутті знань, їх практичному застосуванні.
   Робота в групах, парах сприяє розвитку комунікативних якостей, дає можливість кожному учню проявити свої можливості, розвивати задатки.
 Намагаюсь пов’язати процес навчання з життєвими ситуаціями. Цьому сприяють і цілі уроки, і певні моменти на уроках: написання рефератів, творчих пошукових завдань. Учні створюють після вивчення цілих тем проекти (10-11 класи). Це дає  їм можливість узагальнити , систематизувати свої знання.
   Використання на уроках різноманітних ігрових ситуацій – один із способів зацікавленості учнів і підвищення їх активності, створення сприятливих умов для спілкування у навчальній діяльності. Це і міні-КВК, і засідання бізнес – клубу, створення  «паспортів» фізичних величин.
  Надаю величезне значення історичним фактам в історії досліджень, життя вчених, для того, щоб учні з повагою ставились до величі людського духу, прикладів служіння науці.
   Заняття в МАН, олімпіадах, турнірах юних фізиків, формує продуктивну творчу діяльність в учнів, дає можливість дитині творчо, нестандартно мислити, діяти, досліджувати.
  Формування компетентностей творчої продуктивної діяльності можна забезпечити на усіх етапах уроку.
Перед початком уроку я зазвичай пишу на дошці вислів прислів’я, які вносять в урок виховний момент. Наприклад:
1.                       Пам’ятай, що ти такий один.
2.                       Де є бажання, знайдеться і шлях вирішення навіть найважчої проблеми.
3.                       Доброта врятує світ.
4.                       Точність – ввічливість королів.
5.                       ...Вища музикальність у галузі мислення (Ейнштейн).
6.                       Під лежачий камінь вода не тече.
7.                       Якщо ми хочемо виграшу – остерігаймося суперечок.


Актуалізація опорних знань
Цей етап уроку можна провести у формі гри „КВК”, фізичного футболу (запитання учень-учню), гри „Слабка ланка”, метод проектів, мозкового штурму.

Вивчення нового матеріалу
1.     Найкраще використовувати сократичну бесіду, яка потребує уміння вчителя перетворити ланцюжок тверджень в ланцюжок запитань.
Сократична бесіда є доречною і для проведення демонстрацій, аналізу лабораторних робіт, розв’язування завдань.
2.     Групова робота теж є ефективною формою уроку. Учнів поділити на групи, дати їм різні завдання (групам), вивчити певний матеріал чи то з підручника, чи то з карток. Потім у перехресно-базових групах навчити своїх товаришів – тобто посилати одного учня в іншу групу, потім знову іншого. Так вийде ціла „карусель”.
3.     Експериментальні завдання - ще один метод зацікавлення фізикою.
4.     Дискусія – одна із форм, яка формує навички обстоювання своєї думки (Метод займи позицію).

Закріплення вивченого матеріалу.
1.     Групова робота – задачі запропонувати різним групам різні, з наступним поясненням або на дошці, або „консультант” іде в іншу групу.
2.     Розв’язування кросвордів.
3.     Створення реклами фізичних процесів, явищ, приладів.
4.     Гра „Знайди помилку”, „Музей помилок”.
5.     Якісні задачки.
6.     Історична хвилинка.
Підсумок уроку.
1.         Бліц – гра – запитання.
2.         Гра „Конкурент” – одна група іншій задає запитання.

Домашнє завдання.
1.       Завжди диференційоване, і як правило, задаю не менше двох задач (щоб не казали „не вийшла”).
2.       Домашні лабораторні роботи.
3.       Домашні дослідження.
4.       Вірші про фізику.
5.       Кросворди.
6.       Розповідь: „Що було б, якби...”


Немає коментарів:

Дописати коментар