Структура
інтерактивного уроку представлена 5 етапами:
1. Мотивація. Увага учнів фокусується на проблемі,
робиться спроба викликати інтерес до обговорюваної теми. Прийомами навчання тут
можуть бути питання, цитата, коротка історія, невеличке завдання, розминка
тощо. Етап займає не більше 5 % часу заняття
2. Оголошення, представлення теми та очікуваних
навчальних результатів. Цей етап забезпечує розуміння учнями змісту їхньої
діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти в результаті уроку і чого від
них очікує вчитель, викладач. Часом буває доцільно залучити до визначення
очікуваних результатів усіх учасників заняття або заходу. На це витрачається
приблизно 5 % часу.
3. Надання необхідної інформації. Під час його
реалізації важливо дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі
виконувати практичні завдання. Це може бути міні-лекція, опрацювання
роздаткового матеріалу, виконання домашнього завдання. Для економії часу,
досягнення максимального ефекту уроку можна подавати інформацію в письмовому
вигляді для попереднього (домашнього) вивчення. На цей етап витрачається
приблизно 10 % часу заняття.
4.
Інтерактивна вправа, яка вважається центральною частиною заняття. Вона займає
не більше 60 % часу, що використовується на практичне освоєння матеріалу,
досягнення поставлених цілей уроку. Послідовність проведення інтерактивної
вправи така: інструктування — учитель
розповідає учасникам про цілі вправи,
·
правила, послідовність дій і кількість часу, відведеного на виконання завдань;
запитує, чи все учасникам зрозуміло;
об'єднання в групи , розподіл ролей;
· виконання завдання, у ході чого вчитель
виступає як організатор,
·
помічник, ведучий дискусії, намагаючись надати учасникам максимум можливостей
для самостійної роботи й навчання у співробітництві один з одним;
презентація результатів виконання вправи.·
5. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
На цьому етапі передбачається рефлексія, усвідомлення того, що зроблено на
занятті, чи досягнуті поставлені цілі, як можна застосувати набуті знання й
уміння в майбутньому.
Останній етап бажано проводити у формі запитань: що
нового дізналися, якими навичкам оволоділи, чи може це бути корисним у житті.
Крім того, слід обговорити проведення самого уроку: що було найбільш вдалим, що
не сподобалося, що варто змінити в майбутньому.
Важливо, щоб самі учні змогли сформулювати відповіді
на всі запитання. Для підбиття підсумків бажано відвести до 20 % часу уроку
Прогнозовані результати: активізація пізнавальної
діяльності всіх учнів, формування вмінь і навичок, ціннісно-смислових
орієнтацій; розвиток суб'єктності, мотивації до навчання.
Типи уроків по класифікації В.А. Онищука
Типи уроків:
Структура уроку засвоєння нових знань:
1. Актуалізація почуттєвого досвіду й
опорних знань учнів.
2. Мотивація навчальної діяльності
школярів.
3. Повідомлення теми, мети, завдань
уроку.
4. Сприйняття й первинне усвідомлення
учнями нового матеріалу.
5. Осмислення об'єктивних зв'язків і
відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття внутрішньої сутності
досліджуваних явищ.
6. Узагальнення й систематизація
знань.
7. Підведення підсумків уроку.
8. Повідомлення домашнього завдання.
Структура уроку засвоєння навичок й умінь:
1. Актуалізація опорних знань і
практичного досвіду учнів.
2. Мотивація навчальної діяльності
школярів.
3. Повідомлення теми, мети, завдань
уроку.
4. Вивчення нового матеріалу.
5. Первинне застосування придбаних
знань.
6. Застосування учнями знань і дій у
стандартних умовах з метою засвоєння навичок.
7. Творчий перенос знань і навичок у
нові або змінені умови з метою формування вмінь.
8. Підсумки уроку.
9. Повідомлення домашнього завдання.
Структура уроку застосування знань, навичок, умінь:
1. Актуалізація опорних знань і дій учнів,
необхідних для творчого рішення поставлених завдань.
2. Аналіз завдання, розкриття
способів рішення творчих його елементів
3. Підготовка необхідного
встаткування.
4. Самостійне виконання практичної
частини роботи.
5. Узагальнення й систематизація
знань і способів виконання дій.
6. Контроль учителя, самоконтроль і
взаємоконтроль.
7. Підведення підсумків уроку.
8. Повідомлення домашнього завдання.
Структура уроку узагальнення й систематизації знань:
1. Мотивація навчальної діяльності
школярів.
2. Повідомлення теми, мети, завдань
уроку.
3. Узагальнення окремих фактів,
подій, явищ.
4. Повторення й узагальнення понять і
засвоєння відповідної їм системи знань.
5. Повторення й систематизація
основних теоретичних положень і провідних ідей науки.
6. Підсумки уроку.
7. Домашнє завдання.
8.
Структура уроку контролю й корекції знань, умінь і
навичок:
1. Мотивація навчальної діяльності
учнів і повідомлення теми, мети й завдань уроку.
2. Перевірка знань фактичного
матеріалу.
3. Перевірка знань учнями основних
понять.
4. Перевірка глибини осмислення знань
і ступеня узагальнення їх.
5. Застосування учнями знань у
стандартних умовах.
6. Застосування учнями знань у
нестандартних умовах
7. Збір завдань.
8. Підсумки уроку.
Компоненти уроку:
1. Цілі уроку.
2. Зміст навчального матеріалу.
3. Методи навчання.
4. Навчальні ситуації.
5. Тип уроку.
6. Засоби навчання.
7. Діяльність учителя й учня на
уроці.
|
ПАМ’ЯТКА ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ
Освітні завдання уроку.
Забезпечити в ході уроку засвоєння (повторення, закріплення) певних
основних понять, законів, теорії, а також наукових фактів.
Сформувати (продовжити формування), закріпити конкретні спеціальні вміння з
даного предмета.
Сформувати (продовжити інформування, закріпити) певні загальні вміння і
навички. Наприклад, навички планування в відповіді, навички роботи з книгою,
вміння читати і писати у швидкому темпі і т.д.
Усунути прогалини в знаннях, спеціальних і загальнонавчальних уміннях і
навичках.
Виховні завдання уроку.
Сприяти формуванню основних світоглядних ідей, причинно-наслідкових
зв’язків між явищами.
Забезпечити моральне виховання учнів, формувати такі риси характеру:
патріотизм, гуманізм, милосердя.
Сприяти трудовому вихованню і профорієнтації учнів (наприклад, ознайомити
їх з певними традиціями, професіями).
Сприяти естетичному вихованню учнів (ознайомити з творами літератури,
мистецтва, естетикою праці, побут).
Сприяти фізичному вихованню учнів, турбуватися про раціональну організацію
навчальної праці, попереджувати втомлюваність на уроках.
Усувати типові недоліки у вихованні учнів класу.
Розвиваючі завдання
уроку.
Розвивати в учнів уміння виділяти головне, суттєве у виучуваному матеріалі,
порівнювати, узагальнювати факти, логічно викладати свої думки.
Розвивати в учнів самостійність, прагнення самостійно здобувати знання,
вміння долати труднощі в навчанні, використовуючи для цього проблемні ситуації,
творчі завдання, дискусії, спостереження в природі, самостійне складання задач,
заохочення наполегливості при розв'язуванні задач і т.д.
Розвивати емоції учнів, створювати на уроках емоційні ситуації здивування,
радості, парадоксальності, використовуючи яскраві приклади, ілюстрації,
демонстрації, які впливають на почуття учнів.
Розвивати пізнавальний інтерес учнів, використовуючи дані про новини науки
і техніки, ігрові ситуації, навчальні дискусії.
Звернути увагу на усунення недоліків у розвитку інтелекту, волі емоцій,
інтересів учнів класу.
При роботі з найбільш підготовленими учнями звертати особливу увагу на
розвиток певних сторін їх інтелекту, волі, емоцій, здібностей.
Немає коментарів:
Дописати коментар