Кількість переглядів

Для вчителя

Структура інтерактивного уроку представлена 5 етапами:
1. Мотивація. Увага учнів фокусується на проблемі, робиться спроба викликати інтерес до обговорюваної теми. Прийомами навчання тут можуть бути питання, цитата, коротка історія, невеличке завдання, розминка тощо. Етап займає не більше 5 % часу заняття
2. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів. Цей етап забезпечує розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти в результаті уроку і чого від них очікує вчитель, викладач. Часом буває доцільно залучити до визначення очікуваних результатів усіх учасників заняття або заходу. На це витрачається приблизно 5 % часу.
3. Надання необхідної інформації. Під час його реалізації важливо дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі виконувати практичні завдання. Це може бути міні-лекція, опрацювання роздаткового матеріалу, виконання домашнього завдання. Для економії часу, досягнення максимального ефекту уроку можна подавати інформацію в письмовому вигляді для попереднього (домашнього) вивчення. На цей етап витрачається приблизно 10 % часу заняття.
 4. Інтерактивна вправа, яка вважається центральною частиною заняття. Вона займає не більше 60 % часу, що використовується на практичне освоєння матеріалу, досягнення поставлених цілей уроку. Послідовність проведення інтерактивної вправи така:  інструктування — учитель розповідає учасникам про цілі вправи,
· правила, послідовність дій і кількість часу, відведеного на виконання завдань; запитує, чи все учасникам зрозуміло;  об'єднання в групи , розподіл ролей;
·  виконання завдання, у ході чого вчитель виступає як організатор,
· помічник, ведучий дискусії, намагаючись надати учасникам максимум можливостей для самостійної роботи й навчання у співробітництві один з одним; 
презентація результатів виконання вправи.·
5. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку. На цьому етапі передбачається рефлексія, усвідомлення того, що зроблено на занятті, чи досягнуті поставлені цілі, як можна застосувати набуті знання й уміння в майбутньому.
Останній етап бажано проводити у формі запитань: що нового дізналися, якими навичкам оволоділи, чи може це бути корисним у житті. Крім того, слід обговорити проведення самого уроку: що було найбільш вдалим, що не сподобалося, що варто змінити в майбутньому.
Важливо, щоб самі учні змогли сформулювати відповіді на всі запитання. Для підбиття підсумків бажано відвести до 20 % часу уроку

Прогнозовані результати: активізація пізнавальної діяльності всіх учнів, формування вмінь і навичок, ціннісно-смислових орієнтацій; розвиток суб'єктності, мотивації до навчання.



Типи уроків по класифікації В.А. Онищука

Типи уроків:
  • урок засвоєння нових знань;
  • урок засвоєння навичок й умінь;
  • урок застосування знань, навичок й умінь;
  • урок узагальнення й систематизації;
  • урок перевірки й корекції знань, навичок й умінь;
  • комбінований урок.
Структура уроку засвоєння нових знань:
1.     Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
2.     Мотивація навчальної діяльності школярів.
3.     Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
4.     Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
5.     Осмислення об'єктивних зв'язків і відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття внутрішньої сутності досліджуваних явищ.
6.     Узагальнення й систематизація знань.
7.     Підведення підсумків уроку.
8.     Повідомлення домашнього завдання.
Структура уроку засвоєння навичок й умінь:
1.     Актуалізація опорних знань і практичного досвіду учнів.
2.     Мотивація навчальної діяльності школярів.
3.     Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
4.     Вивчення нового матеріалу.
5.     Первинне застосування придбаних знань.
6.     Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок.
7.     Творчий перенос знань і навичок у нові або змінені умови з метою формування вмінь.
8.     Підсумки уроку.
9.     Повідомлення домашнього завдання.
Структура уроку застосування знань, навичок, умінь:
1.     Актуалізація опорних знань і дій учнів, необхідних для творчого рішення поставлених завдань.
2.     Аналіз завдання, розкриття способів рішення творчих його елементів
3.     Підготовка необхідного встаткування.
4.     Самостійне виконання практичної частини роботи.
5.     Узагальнення й систематизація знань і способів виконання дій.
6.     Контроль учителя, самоконтроль і взаємоконтроль.
7.     Підведення підсумків уроку.
8.     Повідомлення домашнього завдання.

Структура уроку узагальнення й систематизації знань:
1.     Мотивація навчальної діяльності школярів.
2.     Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
3.     Узагальнення окремих фактів, подій, явищ.
4.     Повторення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.
5.     Повторення й систематизація основних теоретичних положень і провідних ідей науки.
6.     Підсумки уроку.
7.     Домашнє завдання.
8.      
Структура уроку контролю й корекції знань, умінь і навичок:
1.     Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети й завдань уроку.
2.     Перевірка знань фактичного матеріалу.
3.     Перевірка знань учнями основних понять.
4.     Перевірка глибини осмислення знань і ступеня узагальнення їх.
5.     Застосування учнями знань у стандартних умовах.
6.     Застосування учнями знань у нестандартних умовах
7.     Збір завдань.
8.     Підсумки уроку.
Компоненти уроку:
1.     Цілі уроку.
2.     Зміст навчального матеріалу.
3.     Методи навчання.
4.     Навчальні ситуації.
5.     Тип уроку.
6.     Засоби навчання.
7.     Діяльність учителя й учня на уроці.


ПАМ’ЯТКА ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ
Освітні завдання уроку.
Забезпечити в ході уроку засвоєння (повторення, закріплення) певних основних понять, законів, теорії, а також наукових фактів.
Сформувати (продовжити формування), закріпити конкретні спеціальні вміння з даного предмета.
Сформувати (продовжити інформування, закріпити) певні загальні вміння і навички. Наприклад, навички планування в відповіді, навички роботи з книгою, вміння читати і писати у швидкому темпі і т.д.
Усунути прогалини в знаннях, спеціальних і загальнонавчальних уміннях і навичках.
Виховні завдання уроку.
Сприяти формуванню основних світоглядних ідей, причинно-наслідкових зв’язків між явищами.
Забезпечити моральне виховання учнів, формувати такі риси характеру: патріотизм, гуманізм, милосердя.
Сприяти трудовому вихованню і профорієнтації учнів (наприклад, ознайомити їх з певними традиціями, професіями).
Сприяти естетичному вихованню учнів (ознайомити з творами літератури, мистецтва, естетикою праці, побут).
Сприяти фізичному вихованню учнів, турбуватися про раціональну організацію навчальної праці, попереджувати втомлюваність на уроках.
Усувати типові недоліки у вихованні учнів класу.
Розвиваючі завдання уроку.
Розвивати в учнів уміння виділяти головне, суттєве у виучуваному матеріалі, порівнювати, узагальнювати факти, логічно викладати свої думки.
Розвивати в учнів самостійність, прагнення самостійно здобувати знання, вміння долати труднощі в навчанні, використовуючи для цього проблемні ситуації, творчі завдання, дискусії, спостереження в природі, самостійне складання задач, заохочення наполегливості при розв'язуванні задач і т.д.
Розвивати емоції учнів, створювати на уроках емоційні ситуації здивування, радості, парадоксальності, використовуючи яскраві приклади, ілюстрації, демонстрації, які впливають на почуття учнів.
Розвивати пізнавальний інтерес учнів, використовуючи дані про новини науки і техніки, ігрові ситуації, навчальні дискусії.
Звернути увагу на усунення недоліків у розвитку інтелекту, волі емоцій, інтересів учнів класу.

При роботі з найбільш підготовленими учнями звертати особливу увагу на розвиток певних сторін їх інтелекту, волі, емоцій, здібностей.

Немає коментарів:

Дописати коментар