Кількість переглядів

Домашній експеримент


Великоомелянський   НВК
”школа-гімназія”




ДОМАШНЯ ЛАБОРАТОРІЯ УЧНЯ

Підготувала
вчитель фізики
Козак Галина Дем’янівна

Верховним суддею всякої фізичної теорії є дослід
Л.Д.Ландау

Сучасна методика потребує нових інтерактивних форм і методів роботи фізики. Адже суб’єктом навчання – є „учень”. Потрібно дати учневі не „загубитися” в навколишньому світі, а знайти, реалізувати себе. Сила методу фізики – у безпосередньому зв’язку з реальністю. Отримання надійного результату та подальше його використання у вирішенні реальних проблем – цього може навчити фізика. Загалом, вивчення фізики – це спосіб бути щасливим. А для учня головне, щоб школа стала школою радості. Демонстраційний експеримент є важливим методом навчення фізики. Сучасне креативне навчання (творче) дає можливість створити для цього всі умови. Особливе місце займає домашній експеримент,   дослідження.  Експеримент  вчить  учнів охайності в роботі, правильного використання приладів, розвиває спостережливість, логічне мислення, уміння пояснити фізичні явища, процеси, уміння робити висновки на основі спостережуваних явищ. Досліди підвищують інтерес до фізики! Сприяють її кращому засвоєнню. Дуже добре, якщо дитина сама буде знайомитись з навколишній світом, але при цьому неабияку роль повинні зіграти (крім учителя, звичайно) і батьки. Спроби учня дізнатися, „як воно влаштоване, як працює” потребують допомоги старших. І тому саме для учнів 7 і 8 класів я пропоную деякі домашні експериментальні, досліджувальні, пізнавальні роботи, які не потребують великих затрат ні часу, ні якихось спеціальних приладів.



ДОМАШНІ ДОСЛІДЖЕННЯ УЧНЯ
7 клас
Домашня лабораторія учня
Урок 1-4. Фізика – наука про природу.
Фізичні величини. Вимірювальні прилади.
1.         Описати зміни в природі за останній рік на твоїй вулиці, причини що їх зумовлюють.
2.         Виміряти температуру тіла людини.
3.         Зважити якийсь предмет домашнього вжитку.
4.         Визначити ціну поділки термометра газової плити, транспортира, термометра.
5.         Визначити об’єм кімнати, де ви учите уроки.

Урок 5-11. Початкові відомості про будову речовини.
1.        Спостерігати розчинення солі, крейди, фарби у воді. При яких умовах збільшується (зменшується) швидкість дифузії?
2.        Визначити за допомогою склянки (250 см3) місткість чайної ложки.
3.        Визначити розміри каштана, монети.
4.        Проспостерігати, що відбувається, коли на свіжий зріз картоплі покласти кусочок сирого червоного буряка.



5.        Дізнайтесь у медсестри (вчителя біології) як кров постачається киснем.
6.        Як змінити температуру горячого чаю, супу?
7.        Зі слів дорослих записати, як прискорити приготування малосольних огірків?
8.        Зміна форми тіла: перелити воду із склянки в чашку, звідти – в тарілку, потім – у банку, і знову – в чашку (збереження об’єму).
9.        Придумати аналогії руху молекул у твердих,  рідких і газоподібних тілах.

Урок 12-38. Рух і взаємодія тіл.
1.        Проспостерігати на рухові заводних іграшок (менших братиків) траєкторію, шлях, пройдених ними.
2.        Яку траєкторію описує стрілка годинника?
3.        Намалюйте траєкторію Вашого руху з дому до школи.
4.        Яка відстань між Вашим селом і м. Рівне?
5.        Проспостерігайте явище інерції під час вибивання килиму.
6.        Спостереження взаємодії під час гри в теніс, в баскетбол, футбол.


7.        Визначте масу курки, кроля.
8.        Визначте середнє значення маси однієї цукерки, печива, зерна пшениці.
9.        Визначне масу налитого в банку молока (), олії ().
10.     Визначити масу засипаної картоплі в льосі ().
11.     Визначити густину цукерки, печива, хліба.
12.     Спостерігати зміну форми м’якого стільця, дивана, коли на них діють інші тіла.
13.     Знайти в газеті, журналі фотознімок будь-якого тіла. Показати на цьому фотознімку силу тяжіння, силу пружності.
14.     Прикріплюючи монети 2 коп., 5 коп., 25 коп. до резинки визначити залежність деформації від прикладеної до неї сили.
15.     Спостерігати за гальмування транспорту на дорозі (сила тертя).
16.     Спробуйте стиснути воду у пластиковій пляшці.


Уроки 39-59. Тиск.
1.          Як зміниться тиск на сніг між ****** підошви вашого взуття?
2.          Як знайти місце проколу велокамери?
3.          Перелийте воду із склянки в тарілку: як зміниться при цьому тиск?
4.          Опустити, закривши пальцем, заповнену водою пляшку шийкою у воду. Чи виллється вода з пляшки?
5.          Виміряйте кров’яний тиск (по можливості).
6.          Виміряйте за допомогою географічної карти тиск на найвищих гірських вершинах світу.
7.          Виготовити рідинний манометр з трубки з цукерки „Топі-ток” або „Чупа-чупс” і лінійки.
8.          Розглянути розміщення гальмівних колодок в автомобілі.
9.          Вивчити будову велосипедного насоса.
10.       До гумової нитки прив’язати невелику очищену картоплину і виміряти виштовхувальну силу, що діє на неї в молоці, воді, розчині цукру, солі. Дослідити залежність виштовхувальної сили від глибини занурення тіла, від його об’єму.



11.       Під час купання у ванні дослідити поведінку губки у воді, домогтися, щоб вона плавала всередині води.
12.       Як користуватися газовими приладами: Розміщення квартирок у кухні.

Уроки 60-68. Робота і потужність.
1.          Робота проти сил пружності: заведення дитячої іграшки.
2.          Дізнатись у батьків про потужність різних автомобілів, мопедів, мотоциклів.
3.          Визначити з паспорта потужність кофемолки, пилососа, електробритви, фена.
4.          Підрахуйте свою потужність під час піднімання по східцях гімназії з різною швидкістю руху.
5.          Визначити потенціальну енергію вишні на дереві.
6.          Вивчення руху домашніх тварин (закон збереження енергії).


8 клас
Урок 1-22. Теплопередача і робота. Теплові явища.
1.          Будова побутового і медичного термометрів. Спостереження за зміною температури людського тіла, повітря на вулиці чи в кімнаті протягом вихідного дня.
2.          Нагрівання рук внаслідок тертя однієї об другу.
3.          Дослідити хорошу теплопровідність металевих ложок, виделок, сковорідок. Теплоізоляційні ручки в чайнику, сковорідках.
4.          Перевірити тягу в комині.
5.          Розглянути будову термоса.
6.          Спостереження за часом нагрівання різної кількості води в чайнику.
7.          Охолодження в холодильнику води, молока, різних продуктів.
8.          Нагрівання рідин у різних за масою ємностях, що виготовлені з неоднакових речовин.
9.          нагрівання і охолодження стравоходу теплим чаєм, ложкою морозива, ковтком холодної води.
10.       Переконатися, що склянка, в яку наливають кип’яток, не лопається, якщо в ній є металева ложка.



11.       Кількість спалюваного бензину в автомобілях різних марок на 100 км пробігу (запитати в дорослих).
12.       Довідатись від старших про витрату газу за день. Можливість економії палива.
13.       Нагрівання коліс внаслідок різкого гальмування велосипеда. Засоби запобігання сильному нагріванню частин, що труться, в автомобілі, тракторі.
14.       Розглянути форми кристалів солі, цукру.
15.       Зовнішній вигляд і властивості воску, парафіну, пластмас.
16.       Перевірити чи повільніше плавиться лід, якщо його загорнути в шерстяну тканину.
17.       Дослідити швидкість випаровування води, олії, одеколону.
18.       Дослідити залежність швидкості випаровування води від температури, площі її поверхні.
19.       Провести спостереження над сушінням білизни в теплу і холодну погоду.
20.       Описати спостереження за охолодженням тіла, обличчя, рук після змочування їх водою.



21.       Дізнатися від шофера про потужність двигуна конкретних марок машин, трактора, мотоцикла.
22.       Записати, які марки машин Вам зустрілися по дорозі до школи.
23.       Як регулювати двигуни машин, щоб зменшити забруднення повітря.

Урок 22-53.
1.          Спостереження електричних явищ у природі.
2.          Електризація аркушу паперу, авторучки, гребінця.
3.          Провести досліди взаємодії зарядженого гребінця з клаптиками паперу.
4.          Запитати в батьків і записати провідники і непровідники електрик в побуті.
5.          Побудувати схематичні моделі різних атомів.
6.          Накреслити схеми електропроводки кухні, ванної, кімнат, загальну схему електропроводки всього будинку.
7.          Користуючись лампочкою, батарейкою і провідниками провести випробування на провідність води, молока, сметани.



8.          Розглянути вдома цоколь лампочки і записати її паспортні дані.
9.          З’ясувати, яку напругу споживають ваші домашні електроприлади.
10.       За даними написаними на лампочці визначити її опір.
11.       Накреслити схему ялинкової гірлянди.
12.       Визначити потужність за даними їх паспортів.
13.       Застосування магнітів в побуті.

Урок 54-68.
1.        Порівняти довжину своєї тіні вранці, вдень і ввечері.
2.        Отримання зображень за допомогою лінзи, окулярних скелець.

3.        Як працює фотоапарат, мікроскоп.

1 коментар:

  1. Пам ятаю я ці домашні лабораторні ще з часів дитинства.. Точно робила урок 54 -68 (1), як зараз бачу - тато настільною лампою підсвічував, щоб тінь була, для цього споруджував з двох чи й трьох табуреток підставку, ставив на неї лампу,а сам 50 - см залізною лінійкою міряв ту тінь. Ех, нагадала Галина Демянівна.... Тата вже давно немає, а спогади залишилися. Класно, що ці завдання не старіють.

    ВідповістиВидалити